Cello

Vårkonsert med Kristiansund symfoniorkester

Velkommen til konsert med Kristiansund Symfoniorkester!

Kristiansund symfoniorkester

Nasjonal festkonsert

Velkommen til nasjonal festkonsert!

Vågen

Operaens Sommerfestdager

Sommer i Kristiansund!

Jenta på sykkelen

Jenta på sykkelen

Elevene ved Operaens Ballettsenter står klare til å fortrylle publikum med fantastisk dans i alle stilarter!

Syver

Syver & Beatrice

et sommermysterium!

Vårkonsert med Kristiansund symfoniorkester

Velkommen til en flott konsert med Kristiansund symfoniorkester: I østerled. 

Dirigent: Bjørn Sagstad

Solister: Wojchiech Ulatowski og Sarah Warner Vik

 

PROGRAM

Johan Halvorsen (1864-1935): Bojarenes Inntogsmarsj (1898)

Johan Halvorsen/Dagfinn Koch (1964): Passacaglia over et tema av G.F. Händel (1897/2018)

Jan K. Vanhal (1739-1813): Konsert i F-dur for to fagotter og orkester.

Allegro moderato – Andante grazioso – Allegro

Solister: Wojchiech Ulatowski og Sarah Warner Vik.

 

Ole Bull (1810-1880), arr. J. Halvorsen: I ensomme stunde

Bedrich Smetana (1824-1884): Moldau og Böhmens skoger og enger, symfoniske dikt nr. 2 og 4 fra Mitt Fedreland (1875).

Johan Halvorsen/Dagfinn Koch (1964): Bojarenes uttogsmarsj (1898/2018).

 

Dirigenten Bjørn Sagstad (født 1968) har sin utdanning fra Royal Northern College of Music (Manchester), NTNU, Universitetet i Tromsø og Griegakademiet. Han har jobbet med flere av de nordiske symfoniorkestrene og alle profesjonelle militærkorpsene i Norge, Danmark og Sverige. Han har mottatt førstepris i Nordisk dirigentkonkurranse og har vært finalist i Norsk operadirigentkonkurranse. Bjørn dirigerte KSO sist i to konserter ved 90-års-jubileet 2009. Han dirigerte også Operaen i Kristiansunds oppsetning av Anna Bolena (2004), Lady be good (2005), Elskovsdrikken (2006) og Orfeus i underverdenen (2007).

OM MUSIKKEN

Johan Halvorsen står solid plantet i norsk klassisk-romantisk orkestertradisjon. Da Edvard Grieg fikk se den nyskrevne marsjen «Bojarernes Indtog» utbrøt han: Den var s’gu go’ !  Bojarer var russisk uradel som hadde de sentrale embeter under tzaren. Ordet betyr «herre; «Sir». Halvorsen var i Bergen og ville skrive en hyllest til dronningen av Romania da han ble tilbudt en jobb i Bucuresti.

Kristiansunderen Dagfinn Koch har laget sin egen versjon av marsjen. Han har også arrangert Halvorsens Passacaglia, opprinnelig en duett for fiolin og bratsj, for fullt orkester.  Begge verker er tilegnet dirigent Bjørn Sagstad, og ble uroppført i Bergen bare ei uke før vår konsert. Vi presenter jo også to av Halvorsens mange ny-arrangementer; Passacagliaen er lånt fra Händel og «I ensomme stunde», er fra Ole Bulls tid i Frankrike. Da kalte han den «La Melancolie».

Et middagsselskap i Wien i 1784 gikk etter hvert over til å bli musikalsk aftenunderholdning ved en sammenrasket strykekvartett. Musikerne kom bare sånn passelig vellykket fra det, for de spilte ikke så ofte sammen. Besetningen var Joseph Haydn, 1. fiolin; baron von Dittersdorf , 2. fiolin;  Wolfi Mozart, bratsj og Jan K. Vanhal på cello. De var venner; Dittersdorf var Vandals lærer og Mozart spilte solostemmen i Vanhals fiolinkonsert i 1777. Haydn lærte generalpauser og «overlappende tema» av Vanhal, som skrev over hundre symfonier.

Bedrich (Fredrik) Smetana var som Halvorsen nasjonalromantiker. Som Beethoven ble han stokk døv, og var det også mens han skrev denne musikken. Seinere kom faktisk tonediktet Håkon Jarl, inspirert av norsk historie. Moldau (Donau)-temaet er egentlig en svensk folketone som også andre har brukt. Elva renner forbi jegere og et bryllup og nymfer leker i måneskinnet før vi ankommer Praha. «Skog og eng»-satsen spiller på lydene i naturen; fuglesang, vinden i trærne og bekken som klukker. Smetana vil uttrykke optimisme og velvære.

  • Nordlandet kirke
  • 1 time og 30 minutter
  • 250,-
    • 21. april Kl. 16:00 Kjøp